BLOG Aart - Trainen met hartslagmeter

Blog - AART VIERHOUTEN


Train jij nog zonder hartslagmeter?


Is fit zijn, uitgerust wakker worden, lekker slapen en meer focus bij alles wat je doet voor jou ook belangrijk?
Lees dan zeker even verder.

Wil je weten hoe je een voorsprong kunt pakken op jezelf door met een hartslagmeter te trainen?

Uiteraard is fietsen zonder toeters of bellen natuurlijk heerlijk. Het één sluit het ander dan ook niet uit. Wat wel speelt is dat ongeacht je leeftijd, trainen met een hartslagmeter je persoonlijk veel informatie geeft. Deze informatie is makkelijker om te zetten naar gevoel én plezier dan je denkt.

ENERGIE

Wanneer je fietst, kost dat energie. De energie die het lichaam hiervoor gebruikt komt uit een vetten, mits je dit traint, en uit koolhydraten (lees suikers).

Bij een lage hartslag verbrand je vet als brandstof en bij hoge hartslagen zijn dat suikers. Fietsers die de zogenaamde vetverbranding goed trainen, sparen hun koolhydraten voor een inspanning waarbij een hogere hartslag nodig is.

VET

Over het algemeen hebben we allemaal vetten genoeg. Soms kun je het gewoon zien zitten. Je kunt het er met voldoende water drinken, dagen op uithouden.
Maar bij suikers ligt dat anders. Het lichaam kan maximaal ongeveer 600 gram koolhydraten opslaan in de spieren en de lever; oftewel het is brandstof waarbij de tank leeg kan raken. Als wielrenner wil je eigenlijk maximaal je vetverbranding benutten als brandstof voordat je overschakelt naar je koolhydratentank.

GOED NIEUWS

Vet verbranden is trainbaar en rekbaar.

De hartslagzone waarin je dit geweldige systeem traint wordt veelal D1-D2 (duur 1 - duur 2) of duurtraining genoemd.
Door minimaal 1 keer per week een duurtraining uit te voeren met een hartslagmeter, voel je op den duur welk gevoel en snelheid past bij jouw duurtraining zone. Ik noem dit al een tijdje 'vogels kijken'.

En vermogen dan? Steeds meer fanatieke renners investeren in een vermogensmeter. Vergeet niet dat een vermogensmeter alleen je output wattage weergeeft. Het is belangrijk om ook rekening te houden met factoren als stress en vermoeidheid. Deze zijn niet zichtbaar op je vermogensmeter. Gebruik de vermogensmeter dan ook altijd in combinatie met een hartslagmeter.

Kortom, een hartslagmeter is een prachtig hulpmiddel om je trainingskwaliteit te verhogen en uiteindelijk sneller te gaan fietsen met dezelfde inspanning.
Geniet ervan!

Sportieve groet, Aart


Aart Vierhouten was 14 jaar beroepsrenners. Hij reed alle grote Rondes en stond tientallen keren aan de start van grote klassiekers als Ronde van Vlaanderen en Parijs Roubaix.

Aart schreef Ik, de wielrenner samen met Koen de Jong. Hij geeft wielerclinics en verzorgt nuttige en inspirerende presentaties. Zijn visie op de wielersport en zijn onuitputtelijke wielertips deelt hij graag.

Aart schreef 100-dagen SportRusten. Een online trainingsprogramma waarbij je optimaal wordt voorbereid op jouw wielerdoel. Voor vier niveaus.

100 dagen SportRusten -
online trainingsprogramma