Blog - Aart Vierhouten

ENERGIEVOORRAAD - wat weet jij ervan?

Wanneer ga je nadenken over je voeding en drank tijdens het sporten? Juist ja, vaak wanneer het te laat is!

Hongerklop

Je maag laat van zich horen en je eet alles wat je hebt op. Direct erna spoel je het weg met grote teugen uit je bidon. Maar dan volgen er nog 20 minuten voordat je hier, het gewenste effect, nieuwe energie voor terugkrijgt.
De meeste kennen de man-met-de-hamer oftewel hongerklop als je te lang en te hebt gereden zonder die bewuste koolhydraten tank op tijd aan te vullen.


Verbranding van trage vetten en snelle suikers

Als wielrenner heb je twee energiebronnen waaruit je kan putten tijdens je inspanning. Dat dat zijn de vetten en suikers (koolhydraten).

Van de één heb je genoeg, meestal zelfs te veel, je vetten. De andere bron zijn je suikers. Je kunt dit zien als een benzinetank. Die kan op een gegeven moment leeg raken.
Wanneer je met lage hartslagen rijdt, zijn het de vetten die aangesproken worden als energie. Wanneer je boven een bepaalde hartslag komt, schakelt je systeem over op de suikers oftewel je snelle verbranding.

De kunst is dus zolang mogelijk op je vetverbranding te fietsen. Dit is absoluut trainbaar en zou de basis moeten zijn voor iedere wielrenner/ster die vooruitgang wil boeken.


Vogels kijken

Hoe? Door ook rustig te fietsen, de-vogels kijken-training noemen we dat. Door middel van deze rustige trainingen bouw je duurvermogen op en leer je langer en met hogere hartslagen op je vetverbranding fietsen. Je kunt dan de tijd nemen je suikers aan te vullen.

Tijdens een evenement is dit lastiger. Vaak word je afgeleid en voor je het weet ben je een uur verder zonder te eten en te drinken. Weet dat je een tank vol koolhydraten hebt voor maximaal 1 uur energie. Wanneer je dus goed stevig doorrijdt, is deze tank dus sneller leeg.
Hierdoor is het van belang je koolhydraten al op peil te hebben voordat je begint. Met de juiste sportdrank kun je ook extra koolhydraten tot je nemen. De meeste sportdranken poeders, zijn voorzien van een mix tussen koolhydraten en elektrolyten om zo je te korten weer aan te vullen vooraf en tijdens het sporten.

Je kan dus alleen door je koolhydraten voorraad op peil te houden, het tempo hoog houden en je inspanning langer volhouden. Kortom drink elk kwartier een slok uit je bidon en eet ieder half uur een goed stuk van je energiereep of ander koolhydratenrijk product als een banaan of mueslibar.

En zoek de trainingen op waarbij je vet verbrand. Pas dan maak je echt progressie in je energiesysteem.

Enjoy your ride :) Aart


Aart Vierhouten was 14 jaar beroepsrenners. Hij reed alle grote Rondes en stond tientallen keren aan de start van grote klassiekers.


Aart schreef Ik, de wielrenner samen met Koen de Jong. Hij geeft wielerclinics en verzorgt nuttige en inspirerende presentaties.
Zijn visie op de wielersport en zijn onuitputtelijke wielertips deelt hij graag.